خانه / مبانی نظری / مبانی نظری کودکان استثنایی و کم توان ذهنی

مبانی نظری کودکان استثنایی و کم توان ذهنی

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
مبانی نظری کودکان استثنایی و کم توان ذهنی

مبانی-نظری-کودکان-استثنایی-و-کم-توان-ذهنیمبانی نظری کودکان استثنایی و کم توان ذهنی
دارای ۵۳ صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

کودکان استثنایی و کم توان ذهنی

پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران    8
تاریخچه کودکان استثنایی    10
تعریف کودکان استثنایی     11
گروه بندی دانش آموزان استثنایی    12
جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی     13
تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی     14
رویدادهای مهم در رابطه با عقب ماندهای ذهنی     15
انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC)    16
انجمن کودکان و خانواده (ACF)    17
دیدگاه تردگلد    18
دیدگاه کانر     18
تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن    20
تعریف AAMD    20
ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD    22
دیدگاه ریچارد هانگر فورد    22
دیدگاه ادگاردال    23
تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM    23
ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی    26
مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی    28
طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی     32
گروه کودکان دیر آموز     32
گروه کودکان آموزش پذیر     34
گروه کودکان تربیت پذیر     37
گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی)    39
رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی     40
مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی     41
نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی    44
سبب شناس    46
علل قبل از تولد    47
علل مربوط به هنگام تولد    56
علل بعد از تولد    54
عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی    57
پیشگیری    58
راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی     60
از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه    61

سابقه و پیشینه ی این تحقیق در ایران :
در ایران تحقیقات زیادی در مورد کودکان استثنائی و علل عقب ماندگیها صورت پذیرفته است در زیر چکیده تحقیقات انجام شده بیان می شود.
۱- در سال ۱۳۷۳ تحقیقی توسط آقای عبدا… آژیر در استان خوزستان صورت پذیرفته است. موضوع تحقیق بررسی عوامل موثر بر عقب ماندگی ذهنی در کودکان استثنایی استان خوزستان می باشد. جامعه ی آماری عبارتست از کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی زیر پوشش اداره ی آموزش و پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی استان خوزستان .
نتایج تحقیق حاکی از آن است که درصد بالای فراوانی مربوط به فقر فرهنگی – اجتماعی- اقتصادی و عدم آگاهی والدین نسبت به دوران بارداری و زمان تولد و ایام کودکی اینگونه کودکان می باشد. همچنین رواج ازدواجهای فامیلی مزید بر علت بوده است.
۲- در سال ۱۳۷۴ تحقیقی تحت عنوان بررسی تأثیر ازدواجهای فاصلی بر ایجاد عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان دختر و پسر آموزش پذیر (۶ تا ۱۷) ساله مدارس استثنایی شهرستان تهران توسط آقای کریم سواری در دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران صورت پذیرفته است.
نتیجه تحقیق این است که از لحاظ آماری هیچ تفاوت معناداری میان ازدواج های فامیلی و غیر فامیلی در ایجاد عقب ماندگی ذهنی وجود ندارد.
۳- در سال ۱۳۷۲ تحقیقی تحت عنوان بررسی میزان شیوع و علل عقب ماندگی ذهنی خفیف دانش آموزان پایه اول دبستانهای شهر کرد توسط آقای مجید جلالی در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی صورت پذیرفته است .
نتیجه ی گرفته شده از لحاظ آماری نشان داده که متغییرهای سطح تحصیلات والدین، ترتیب تولد کودک، سطح درآمد خانواده، بعد یا اندازه ی خانواده، … در سطح اطمینان ۹۹/۹ درصد با عقب ماندگی ذهنی خفیف ارتباط دارند. بین متغییرهای جنسیت و سن والدین، قرابت یا خویشاوندی والدین با عقب ماندگی ذهنی خفیف همبستگی و ارتباط دیده نشده. (پایان نامه، حمیدرضا بحرینی)
تاریخچه ی کودکان استثنایی :
علاقمندی به ارضای نیازهای کودکان استثنایی در اوایل سال ۱۸۰۰ آغاز شد. و هدف آن این بود تا کودکان «کودن» و «دیوانه» را مورد آموزش و حمایت قرار دهند. پزشکان اروپایی مانند : ایتارد – پینل و سگن مونتسوری کوششهایی منظم و سیستماتیک جهت معالجه و آموزش کودکان استثنایی به عمل آوردند. قسمت اعظم پیشرفت هایی که در تاریخ آموزش های ویژه به عمل آمده است و کوششهای مشترک متخصصان حرفه ای و والدین است. مثلاً انجمن کودکان استثنایی (CEC) یکی از انجمن های موثری است که با شعباتی که دارد کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است. از جمله این کارها می توان به این موارد اشاره کرد. مطالعه و تحقیق درباره ی معلولیت های ویژه، مطالعه ی درباره ی مدیریت، سرپرستی و اجرای برنامه های آموزش های ویژه، مسئولیت تربیت معلمان و گزینش دانش آموزان و غیره.
سازمان دیگری به نام سازمان شهروندان عقب مانده (ARC) وظیفه دارد که اطلاعات لازم را درباره ی معلولیت های مختلف برای والدین، اولیای مدارس و عموم مردم فراهم آورده و همچنین خدمات لازم را در اختیار کودکان قرار دهد. قانون دیگری که وضع گردید، قانون ۱۴۲-۹۴ PL که برنامه آموزشی را برای همه ی کودکان استثنایی لازم تشخیص داده است چنین تشریح می کند : «برای این که مدارس بتوانند از کمک های مالی دولت برخوردار شوند باید آموزش های لازم را برای همه کودکان استثنایی به طور مناسب و رایگان فراهم نمایند.» (هالاهان و کافمن، ۱۳۷۲).
تعریف کودکان استثنایی :
کودکان استثنایی، افرادی هستند که برای شکوفا ساختن استعدادهای بالقوه و انسانی شان به آموزش های ویژه و خدمات مربوط به آن دارند. منظور از آموزشهای ویژه یعنی طرح برنامه ای که بتواند نیازهای بی همتایی کودکان استثنایی را برآورده سازد. خدمات آموزشهای ویژه فراوان برای کودکانی که به نوعی با افراد عادی تفاوت دارند هم اکنون در اختیار است. (هالاهان و کافمن ۱۳۷۲).

دانلود فایل

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

درباره ی linkfail

همچنین ببینید

مبانی نظری هوش بازاریابی و بررسی رفتار مصرف کنندگان

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins. مبانی نظری هوش بازاریابی و بررسی …